60-179 Poznań

ul. Jeleniogórska 1/3

Zadzwoń do nas

+48 783-803-068

04 września 2023

Obowiązek uchwalenia regulaminu pracy

Regulamin pracy jest dokumentem, który ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. W praktyce uchwalenie regulaminu pracy może znacząco przyczynić się do poprawienia funkcjonowania przedsiębiorstwa, jak również zapewnić większą transparentność stosunku pracy zatrudnionych pracowników.

 

W jakich sytuacjach pracodawca ma obowiązek uchwalić regulamin pracy?

 

Odpowiedź na tak postawione pytanie przewiduje art. 104 §11 Kodeksu Pracy, zgodnie z którym pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników ma obowiązek wprowadzić regulamin pracy. Zatem o konieczności wprowadzenia regulaminu pracy decyduje osiągnięcie poziomu zatrudnienia na poziomie co najmniej 50 pracowników. Przedstawiony obowiązek nie znajduje zastosowania jedynie w sytuacji, gdy u danego pracodawcy obwiązują postanowienia układu zbiorowego pracy regulujące kwestie, które powinny znajdować się w regulaminie pracy.

 

Warto wskazać, że opisany powyżej obowiązek uchwalenia regulaminu pracy aktualizuje się już w momencie zatrudnienia pięćdziesiątego pracownika. Pojęcie pracownika reguluje art. 2 Kodeksu Pracy, który przewiduje, że pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Zatem dla aktualizacji analizowanego obowiązku nie ma znaczenia rodzaj zawartych umów o pracę, czy też przebywanie przez określonych pracowników na urlopach. Pod uwagę bierzemy jedynie cenzus zatrudnienia. Co istotne, dla wskazanego powyżej limitu zatrudnienie nie wlicza się osób współpracujących z danym pracodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umów o dzieło, umów zlecenie, czy też kontraktu b2b).

 

Czy pracodawcy zatrudniający mniejszą liczbę pracowników mogą uchwalić regulamin pracy? - tak. Decyzja w tym zakresie zależy jedynie od ich uznania, bowiem przepisy nie nakładają na nich takiego obowiązku oraz nie przewidują innych ograniczeń. Ewentualny obowiązek uchwalenia regulaminu pracy przez pracodawcę niezatrudniającego 50 pracowników może wystąpić w sytuacji, gdy z wnioskiem o jego uchwalenie wystąpi do pracodawcy zakładowa organizacja związkowa (art. 104 §3 Kodeksu Pracy).

 

W dalszej kolejności należy wskazać, co powinien zawierać regulamin pracy. Pewne wytyczne w tym zakresie przewiduje Kodeks Pracy, jednak nie odnosi się do tej kwestii w sposób szczegółowy. Zatem pracodawcy mogą w uchwalonym regulaminie zawrzeć również inne postanowienia, pod warunkiem, że nie będą one kształtowały sytuacji pracowników w sposób mniej korzystny niż przepisy Kodeksu Pracy oraz innych ustaw. Takie postanowienia regulaminu pracy z mocy prawa będą nieważne. Zatem, zgodnie z regulacjami przewidzianymi w Kodeksie Pracy, regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności:

 

1) organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej;

2) systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy;

3) (uchylony)

4) porę nocną;

5) termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia;

6) wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom;

7) rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego;

7a) wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe;

8) obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą;

9) przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

 

Nadto należy wskazać, że uchwalenie regulaminu pracy powinno zostać uzgodnione z zakładową organizacją związkową. Natomiast w przypadku nieuzgodnienia treści regulaminu pracy z zakładową organizacją związkową w ustalonym przez strony terminie, a także w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin pracy ustala pracodawca. Z kolei wejście w życie regulaminu pracy następuje po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

 

W przypadku potrzeby skonsultowania konieczności wprowadzenia regulaminy pracy, czy też jego prawidłowego sporządzenia, zapraszam do kontaktu z Kancelarią.

Najnowsze posty

Zakres usług 

 

Doradztwo prawne na rzecz osób fizycznych

 

Obsługa przedsiębiorców

 

Obsługa korporacyjna spółek

 

Reprezentacja w postępowaniach sądowych